söndag 20 juli 2008

På resande fot....

Efter att vinkats av på Bollnäs station av mamma, pappa och Misty (Misty är en hund…och ja, hon kan också vinka – för er som eventuellt undrar…) klev jag på nattåget mot Stockholm, klockan var 04.01. Av något outgrundligt skäl hade jag bestämt mig för att 15 kr var för mycket pengar att lägga till för att garanteras sittplats…det brukar ju inte vara något problem… men den här gången var tåget fullt och överfullt. Efter att ha klivit över ett antal passagerare som låg raklånga och sov på golvet hittade jag tillsist en sittplats – på en sådan där fällstol i den trånga korridoren i en av liggplatsvagnarna. Att det inte blev så mycket sömn på den tågresan förstår ni säkert.


Men varför gräma sig över lite förlorad sömn? Morgonsolen sken, sommarsjöarna låg spegelblanka och de gröna havrefälten böljade utanför tågfönstret. Det blev ett vackert farväl till det svenska sommarlandskapet.


20 sömnlösa timmar senare landade Zanna och jag på flygplatsen i Delhi och trots ett nästan trasigt svenskt pass (Zannas) tog vi oss genom den indiska gränskontrollen utan problem. Efter ytterligare några timmars väntan kom Wangchuk och Tsering från IMs regionkontor Rajpur och mötte oss. Ytterligare något senare anslöt Linnea (Zanna och Linnea skall åka som lärarvolontärer för IM till Spiti-dalen högt uppe i Himalaya). Vi blev körda till en tibetansk koloni där vi fick några timmars efterlängtad sömn. Av de senaste 36 timmarna dessförinnan hade jag bara ägnat två timmar åt att sova…


Till IMs regionkontor för Asien - Shanti Niwas - i Rajpur nära Dehra Dun anlände vi samma kväll - efter en, med indiska mått mätt, lugn resa. Förlåt den aningen stereotypa beskrivningen av Indien men trafiken i landet är verkligen inte att leka med. Tag en lagom blandning av kossor, nya och gamla bilar, bussar, cyklar, hundar, barn och vuxna, motorcyklar och lastbilar – tillsätt diverse andra djur och fordon efter personlig smak i ett oregelbundet mönster på vägbanan. Kör sedan slalom efter bästa förmåga – glöm inte att tuta i svängarna, vid omkörning, trafikstockning när du ser en hund etc. Det är vänstertrafik, men helt OK att köra nästan lika mycket på höger vägbana….bara du vet vart du har signalhornet. ”Säga vad man vill om det indiska vägarna” citerade Linnea en tidigare reskompis i Indien, ” men de är i alla fall demokratiska – här får alla vara”. Och ja, det är sannerligen det bestående intrycket….


Shanti Niwas kan närmast beskrivas som en oas i gränslandet till Himalaya. Här odlas ekologiska frukter och grönsaker i den egna trädgården. De gröna lummiga träden, blommorna och de mäktiga bergen i bakgrunden präglar miljön. Det är sagolikt vackert helt enkelt. Monsunen, som enligt lokalbefolkningen har kommit ovanligt tidigt i år (klimatförändringarna måhända?) svalkar skönt och gör klimatet behagligt för arbete och studiebesök.


Vi har hittills gjort tre studiebesök: ett till en leprakoloni strax utanför Derha Dun, ett på en skola för barn från mindre bemedlade familjer och ett till en tibetansk koloni. För mitt volontäruppdrag var besöket till leprakolonin av störst intresse. Kolonin är nämligen också en av de producenter som IM importerar varor från. Detta besök var dock ganska kort så jag har inte kunnat samla på mig lika mycket information som jag kommer att kunna göra under vår stundande resa till IMs olika producenter runt om i Indien. Det gav dock en inblick i hur livet på en leprakoloni kan te sig och vi fick också en del information om vilka framtidsfrågor leprakolonierna och IM som stöttande organisation står iför – mer om detta senare. Vi kom också på två idéer till framtida importvaror som vi tror skulle göra succé på den svenska marknaden. Vilka idéer det var tänker jag dock inte säga något om nu – affärshemligheter ;) men kanske kommer de som nyheter i IM-katalogen framöver!?


Avslutningsvis ett hett Rättvis Handels-tips:

Beställ din egen handknutna matta från IMEX, Shanti Niwas via IM. Garanterat schyssta arbetsförhållanden. Mattväverskorna hos IMEX , som är oerhört fingerfärdiga och skickliga på sitt hantverk, får en lön som motsvarar genomsnittet för en mattväverska i området, men utöver det får de mat och fika under arbetsdagen samt barnens skolavgifter betalda. Du kan själv välja motiv och storlek på din matta enligt färdiga förslag eller helt enkelt rita din egen design. Prisvärda och riktigt snygga! Kontakta närmsta IM-butik eller personalen på IMs kontor i Lund. Själv har jag tänkt mig en blå matta med ett drakmotiv som skall matcha den sydafrikanska draken i pärlor som jag brukar ha på väggen.




Jag utanför Shanti Niwas - IMs regionkontor


Zanna and Linnéa outside Sontsen Library


Buddistisk stupa i Clement Town utanför Dehradun



Smårolig skylt utanför stupan.


Wangchuks skyddsguddinna fanns målad på
väggen inne i stupan.


Utsikten från Rajpur mainstreet
väggen inne i stupan.



Lastbilarna i Indien är målade i diverse roliga mönster.
Här är ett exempel från Rajpur.



5 kommentarer:

  1. Hej Theresia

    Härligt att se att allt funkat bra, och att du är igång med ditt uppdrag. Jag ska fixa så att "gamlingarna" i Dalarna får tillgång till bloggen med jämna mellanrum, för att därmed bli lite tryggare.
    Vi ska anmäla Misty till agilitykurs i augusti. Då kommer hon att klara slalombanan med akuratess när du kommer hem.

    Resten av familjen hälsar.

    SvaraRadera
  2. Läckert, nu är du igång på allvar. Blir lite inspirerad till engagemang här hemma måste jag säga. Jag tog iaf över där du slutatde och plitade dit ett par storstilta rätvisemärkt när jag skrev handlingslistan på jobbet ikväll.

    Otroligt snygg klänning förresten =) fortsatt lycka till och ta hand om dig!

    /Lars

    SvaraRadera
  3. Tjenare darling!
    Skönt att du kommit fram säkert.

    Skönt att man kan följa dina äventyr på bloggen, då känns det som om du är ganska nära. Ska bli spännande att följa dina bravader.

    Hör av dig om du får hemlängtan så kan jag skicka en bil på något hemkärt.

    Här är det fullt ös med MR-kampanjen och vi har till och med kritiserats av federationen.

    Kram Marika

    SvaraRadera
  4. Oj så overkligt. Där är du, i Indien, utan hjälp av Photo Shop. Önskar att man kunde länka till hur det doftar och hur det låter också. Verkligeheten kanske skulle vara mer verklig då. För oss i Sverige.

    Jag vill säga nåt mer, nåt i stil med "grattis" eller "välkommen", men jag tror inte att det finns ett passande ord. Jag är ialla fall glad att du är på plats. Kram til dig, världsförbätterskan!

    SvaraRadera
  5. Hej alla!
    Kul att höra från er!

    Pappa - Agilitykurs med Misty blir spännande att följa! Läs blogginläggen om Lidl längre ner:)

    Ja, tack för klänningen Lars och Annika. Här tror de att det är en lite trendigare variant av Salwar Kameez (den vanligaste vardagsklädseln för kvinnor. It is quite a head turner :)

    Marika - jag har följt diskussionen om kampanjen. Snacka om att ni fått uppmärksamhet - på gott och ont så klart... jag skriver nog ett till blogginlägg om det senare.... kämpa på!

    Jessica - är du säker på att du vill känna dofterna(stanken) och (O)ljuden? Nä, skämt åt sido så luktar det inte mycket alls här, åtminstone inte i lilla Rajpur. Men öronproppar i trafiken är inte att förakta...

    SvaraRadera