torsdag 5 juni 2008

Att blogga....om vad och varför?

Va - blogga!? Jag? Nä, aldrig. Vore inte det höjden av navelskåderi? Det finns triljoner bloggar om allt från impulsshopping till tvålkokeri och ibland undrar jag om inte behovet är mättat. Om någon orkar läsa utöver de närmast sörjande....de redan frälsta? Å andra sidan; jag känner många bloggare....läser till och med vad en del av dem skriver; roas av det, lär mig saker, blir förbannad. Så visst bloggar fyller en funktion i mitt liv också....Men att jag skulle blogga. Har inte ens tänkt tanken. Förrän nu! När jag plötsligt fick ett uppdrag från IM (Individuell Människohjälp) i samband med ett volontäruppdrag i Indien...." Du ska skriva en Fair Trade-blogg på vår hemsida". Jag har analyserat och funderat - vridit och vänt på det....Vad kom jag fram till? Jo, att om jag kan nå en enda människa som jag inte skulle nå annars, med den information och de känslor som jag vill förmedla - då har bloggen fyllt sitt syfte. Navelskåderi eller inte...det kan kvitta.

Så vad ska jag blogga om? En resa - till Indien eller i mitt inre - om en organisation som vill göra världen lite bättre, om människorna i organisationen, om Rättvis Handel, och Hållbar Utveckling, om medmänsklighet och om mina egna tafatta försök att leva som jag lär och lära av livet, om förändring i mitt liv och runt omkring mig, om det som berör mig här och nu - om det som får mig att brinna - eller slockna....

3 kommentarer:

  1. Ända sedan jag träffade dig har jag varit nyfiken på din navel.... Det ska bl spännande att se vad som döljer sig där!

    SvaraRadera
  2. Får jag boka ditt spa till veckan så får du se min navel ;-)

    SvaraRadera
  3. Badiliko? Vad betyder det?

    SvaraRadera