tisdag 10 juni 2008

"Det är fortfarande samtal före


.....men du behåller din plats i kön. Tack för att du väntar."
Tur att det finns högtalarfunktion på mobilen så att jag kan göra annat medan jag väntar.....och väntar.....på svar från Lidls kundtjänst.

Lidl säljer, som många av er vet, Rättvisemärkt-certifierade produkter. Bra Lidl! Men kedjan har ju också ett mer än skamfilat rykte vad gäller personalpolitik och hållbarhetstänk. Hmmm...det rimmar illa. Så i min jakt på ett mer konsekvent leverne för mig själv och andra bestämde jag mig för att försöka ta reda på hur Lidl förhåller sig till socialt ansvar och mjljöfrågor i ett större perspektiv. Det är ju inte schysst att döma kedjan bara pga rykten - om än envisa sådana... Så jag mailade en liten förfrågan...


Hej! (Härnösand den 25/4 2008)
Jag såg på hemsidan att ni börjat sälja varor som är Rättvisemärkt-certifierade. Detta tycker jag är mycket positivt. Men jag undrar i vilken mån dessa värderingar med respekt för mänskliga rättigheter etc är något som Lidl står för även i sin övriga verksamhet (annars blir det ju lite som att ge med den ena handen och ta med den andra...). För mig är det viktigt att butiken där jag handlar i mån arbetar med miljö och socialt ansvar på ett medvetet sätt. Jag undrar därför om Lidl har någon etisk policy, någon miljöpolicy och i så fall hur företaget arbetar med dessa och följer upp dem speciellt i förhållande till producenter?
Vänliga hälsningar,

Theresia


Från Lidls kundtjänst kom svaret:


Hej Theresia!

Tack för ditt mail.
Vi har vidarebefodrat din förfrågan till berörd avdelning och återkommer till dig med svar så snart vi kan.

Med Vänlig Hälsning
Best Regards
Mit freundlichen Grüßen
Lidls Kundtjänst

Trevligt tänkte jag - de har i alla fall en "berörd avdelning". Från den berörda avdelningen var det dock tyst som i graven.... Efter en månads väntan skickade jag ännu en ödmjuk förfrågan:

Hej! (Härnösand 24/5 2008)
Skulle jag kunna få kontaktuppgifter direkt till berörd avdelning? Jag har nämligen inte fått något svar ännu och tycker att det verkar lite konstigt att det tar så lång tid.
Vänliga hälsningar,
Theresia Hägglund

Svaret kom:

Hej Theresia!

Tack för ditt mail.
Vi ber om ursäkt för att det tar tid men vi har här på kundtjänsten inte fått svar på din fråga därmed har vi inte kunnat svara dej.
Det är måhända bättre om du själv ställer frågan direkt till info@lidl.se då kommer din fråga att vidarebefodras till berörd avdelning.

Med Vänlig Hälsning
Best Regards

Mit freundlichen Grüßen
Lidls Kundtjänst


Info@lidl.se....känns inte det också som en typisk "kundtjänstadress"? Jag började ana ugglor i mossen....

Åter igen en kompakt tystad från Lidl....dagarna går men svaret uteblir. Så för att kompensera för min dåliga sopsortering i samband med flytten (inget ont som inte har något gott med sig) sitter jag nu här med Lidls automatiska kuntsjänströst ringande i öronen...fast besluten att få ett svar...

...några timmar senare...

Jag fick svar: "Skicka mailet igen så svarar vi idag" Wow - tänkte jag - det där tog skruv. Skickar mailet igen och fick nyss följande svar:

Hej Theresia,
Tack för ditt mail och ditt visade intresse.
Det är alltid kul att höra att någon vill veta mer om Lidl. Det kommer många frågor till oss, och tyvärr har vi inte resurser att besvara dem. Vi hoppas därför att du har överseende med att vi inte har möjlighet att svara på dina frågor. Vi hoppas dock självklart att det inte kommer att hindra dig från att besöka någon av våra butiker. Lycka till!
Med Vänlig Hälsning
Best Regards
Mit freundlichen Grüßen
Lidls Kundtjänst


VA!?!? Skojar de eller? Ja, ja....det visar väl med all önskvärd tydlighet vilken inställning Lidl har till miljö och social ansvar. Visst - det kommer inte att hindra mig att besöka era butiker i studiesyfte, men det kommer definitivt att hindra mig från att HANDLA där!

Utmaningar till er som läser:

Utmaning 1: Maila Lidl på kundtjanst@lidl.se och fråga hur de arbetar med etik och miljö!

Utmaning nr 2: Hitta på en fyndig slogan om Lidl och deras (i mina ögon) mindre charmiga affärsprofil. Jag är enväldig domare och vinnaren får en chokladkaka som är Kravmärkt, Rättvisemärkt och garanterat inhandlad på en annan affär än Lidl....

Kan man bli stämd för sådant här? Antagligen - men det är det värt!

PS. Snälla pappa - nu får du allt vara lojal med din dotter och bojkotta Lidl tills jag får ett svar - oavsett hur god parmaskinka de än må ha. I gengäld lovar jag att verkligen försöka bo i samma lägenhet minst 1 år när jag kommer hem från Indien. Deal? :-)

4 kommentarer:

  1. Wow! På ett sätt önskar jag att jag handlade på Lidl ibland så jag kunde sluta göra det i ren protest men jag har ju aldrig börjat... Ska defenititvt ta mig en funderare över att maila dom nåt liknande. Ha ha! Bravo!

    SvaraRadera
  2. Snälla gör det! Tyvärr har jag samma "problem"; att det är svårt att sluta med något som man aldrig börjat med :). Men ta gärna en funderare på om du har någon i din närhet som handlar på Lidl och som du har någon hållhake på.

    SvaraRadera
  3. "lidl- inte ens rent mjöl i påsen"

    jag ska mejla dem. och dra i min kontakt som arbetar här på lidl i uddevalla.

    SvaraRadera
  4. Cama - kanonbra! Många bäckar små :)
    Hör av dig om du får något svar.

    SvaraRadera