torsdag 12 juni 2008

Det kom ett mail...



....från Dick på IM. Känner att jag vill dela med mig av hans kloka och inspirerande ord kring världsförbättring

"Hej Theresia

Jag gillar dina första bloggtexter, speciellt den där om att vara konsekvent.

Några tankar som dök upp i mitt huvud när jag läste, eventuellt en massa navelskåderi, men jag chansar!

Jag tycker det är tänkvärt och jag tror många känner igen sig i att försöka handla utifrån sin övertygelse och att vara konsekvent gentemot sina värderingar och skuld- och skamkänslor som detta arbete skapar. Att alltid sträva efter att göra lite till för att det ska bli bättre är beundransvärt men man får inte glömma att ge sig själv cred för det man faktiskt gör.


Som jag ser det så är det viktigt att hitta sätt att skapa motivation för att vilja fortsätta att vara med att förändra världen till ett lite bättre ställe att vara på. Detta motivationsarbete är som jag ser det en av de värdefullaste uppgifter som vi människor har. Hur hjälper vi varandra till att vilja vara med att göra världen lite bättre? Genom att döma sig själv och andra? Genom att göra det lustfyllt att göra bra saker? Genom att berätta domedagsprofetior om miljö? Genom att visa på vilka sätt världen blir bättre idag? Genom att visa engagemang som förändrar, vanliga människor som är med och förändrar?

Min strävan efter att göra mer, bli en bättre människa och att klara av att hantera mina fel, brister och inkonsekvenser. Är det inte detta som gör mig till människa och skiljer mig från en etisk robot på autopilot?

(...)

Dick Svedenborn"

Saxat ut mitt svar:

"Hej Dick!

Instämmer fullständigt med dina tankar :-). Det är strävan efter att göra skillnad, bli bättre på det man gör och att motivera andra som är det viktiga! ....och det är viktigt att vara nöjd, stolt och glad över det man gör - att ge sig själv och andra cred! Att förändra världen ska vara roligt. Men ibland får jag ändå dåligt samvete över det jag inte gör. Speciellt när jag känner att det faktiskt inte var ett orealistiskt mål att göra det bättre. När jag känner att jag gjort så gott jag kan är jag nöjd - oavsett resultat. Men när jag känner att jag kan bättre blir jag ibland lite besviken på mig själv. Tror inte att den känslan enbart är av ondo. Den motiverar mig att hela tiden försöka förbättra mig :-) Ja, det är väl ungefär detta som du också skriver - fast med andra ord.

Hälsningar,

Theresia"

Dick är en av de härliga männsikorna på IMs kontor i Lund som jag mötte när jag var där i samband med IMs volontärutbildning. För mig är det mötet med människor som honom - som delar min vilja och en tro på att det går att påverka och förändra som inspirerar mig i min strävan att "rädda världen". Den här häftiga känslan av att vi är flera som drar åt samma håll är en positiv kraft och en energikälla som inte kan överskattas. Så otroligt starkt!

Så här kommer lite cred till Dick, till mig själv och till alla er som försöker göra något positivt för andra människor och vår planet. Tack för att VI finns, ge aldrig upp - vi gör skillnad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar